AUTO SERWIS ŚCIERSKI

 ul. Szarych Szeregów 8, 43-200 Pszczyna

 +48 600486976 / +48 600010187 / +48 600010186

 scierskiserwis@gmail.com

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

I understand
  • AUTO SERWIS ŚCIERSKI

    Witamy na stronie warsztatu samochodowego Auto Serwis Ścierski. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Świadczymy kompleksowe usługi naprawy mechaniki samochodowej, diagnostyką komputerową elektroniki samochodowej, serwis opon, geometria kół, regeneracja układu klimatyzacji i wiele innych.

  • DIESEL SERWIS ŚCIERSKI

    Zapraszamy na nową stronę firmy Diesel Serwis Ścierski świadczącej usługi z zakresu regeneracji, naprawy oraz testowania wtryskiwaczy.

  • KONTAKT

    Dane teleadresowe firmy wraz z mapą dojazdu.

Podstawowe usługi związane z obsługą klimatyzacji jakie świadczy nasza firma:

klimatyzacja

  • Napełnienie klimatyzacji czynnikiem R134a.
  • Sprawdzenie szczelności azotem oraz podciśnieniem (wywołanie próżni)..
  • Dezynfekcja układu / odgrzybianie metodą ozonowania zaawansowanym urządzeniem Ozon Maker oraz środkami chemicznymi. Dezynfekcji układu (odgrzybiania) klimatyzacji powinno dokonywać się przynajmniej raz w roku przed sezonem letnim.
  • Naprawa układu klimatyzacji. Dokonujemy naprawy i regeneracji uszkodzonych podzespołów układu klimatyzacji.
  • Regeneracja sprężarek klimatyzacji.
  • Naprawa elektryki i elektroniki układu klimatyzacji.
  • Diagnostyka komputerowa klimatyzacji.

FAQ
Dlaczego układ klimatyzacji musi być serwisowany co roku?
Klimatyzator samochodowy traci 75 proc. swej wydajności chłodzenia powietrza, gdy w układzie krąży połowa wymaganej przez konstruktora ilości czynnika chłodniczego. W ciągu jednego roku poprzez przewody i złącza z układu ubywa ok. 10 do 15 proc. czynnika. Oznacza to, że już po trzech latach zdolność do schładzania wnętrza samochodu ulega drastycznemu ograniczeniu. Ponadto czynnik krążący w układzie klimatyzacji jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę. Kompresor wymaga obecności tego oleju, bez niego nie jest smarowany. Jeśli w układzie jest za mało czynnika, do kompresora dociera zbyt mało oleju. Może to doprowad zić do kompletnego zatarcia sprężarki, w konsekwencji konieczna będzie jej wymiana lub gruntowna naprawa. Taka naprawa zwykle pociąga za sobą wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Można takiej ewentualności uniknąć, poddając układ klimatyzacji corocznemu przeglądowi. Ponadto czynnik chłodniczy absorbuje wilgoć z powietrza atmosferycznego poprzez materiał, z którego wykonane są elastyczne przewody połączeniowe. Część wilgoci zatrzymuje i odfiltrowuje filtr-osuszacz, ale jego możliwości wyczerpują się definitywnie po dwóch latach pracy. Jeśli filtr-osuszacz nie jest regularnie wymieniany, wysoka zawartość wody doprowadzi do korozji wszystkich elementów układu. Nas tępstwem będzie przyspieszone zużycie i mechaniczne uszkodzenia części układu. Gdy w układzie klimatyzacji krąży zawilgocony czynnik chłodniczy zawór rozprężny może ulec zalodzeniu, co całkowicie blokuje działanie klimatyzatora, a w dalszej kolejności prowadzi do zniszczenia skraplacza i sprężarki. Regularna wymiana filtra-osuszacza pozwala uniknąć wysokich kosztów napraw.

Dlaczego trzeba regularnie dezynfekować układ klimatyzacji?
Parownik jest zamontowany pod deską rozdzielczą i zintegrowany z systemem wentylacji wnętrza pojazdu. Osadzająca się na jego powie rzchni wilgoć ze schładzanego powietrza i brak światła stanowią idealne warunki do rozwoju ba kterii, grzybów i innych mikroorganizmów. Docierają one do parownika wraz z kurzem z zasysanego powietrza i osiadają na blaszkach radiatora parownika, skąd poprzez system wentylacji docierają do kabiny. U wielu ludzi grzyby i drobnoustroje powodują kichanie, łzawienie, kaszel lub inne dokuczliwe reakcje alergiczne. Ponadto gnijące w wilgoci mikroorganizmy wywołują niemiłą, stęchłą woń. Regularna dezynfekcja parownika niszczy zarodniki grzybów, bakterie i drobnoustroje. Jeśli jest przeprowadzona prawidłowo, nie wywołuje żadnych szkodliwych następstw.

Dlaczego konieczna jest wymiana filtra kabinowego raz do roku lub co 15 tyś. km?
Filtr kabinowy jest zwykle wykonany z materiału włóknistego o odpowiednio dobranej przepustowości powietrza, który zatrzymuje kurz, za nieczyszczenia i pyłki z powietrza. Jeśli filtr ma dodatkową warstwę z aktywnym węglem, odfiltrowaniu ulegają także szkodliwe gazy jak węglowodory i ozon. Biorąc pod uwagę, że w ciągu godziny przez filtr przepływa do 300 m3 powietrza, można łatwo zrozumieć, dlaczego już po roku lub 15 tyś. km przebiegu filtr osiąga "punkt saturacyjny", czyli zmniejszenie przepustowości o 75% w stosunku do nowego wkładu. Jeśli w tym momencie nie wymieni się filtra, nastąpi zablokowanie dopływu powietrza z zewnątrz do kabiny pojazdu. Zablokowany filtr, to także ogromne przeciążenie silnika dmuchawy, a w skrajnym przypadku nawet jego przegrzanie. Kolejny efekt zanieczyszczenia filtra to zaparowywanie szyb we wnętrzu. Jeśli filtr jest zatkany i stary, to dodatkowo będzie przyczyn ą przykrego zapachu w kabinie.

 

Dlaczego trzeba wymieniać filtr-osuszacz?
Część wilgoci z układu klimatyzacji jest wychwytywana przez filtr-osuszacz, który w systemach z dyszą rozprężną zamiast zaworu jest nazywany "akumulatorem". Element ten osiąga "punkt saturacji" po ok. dwóch latach działania. Jeśli filtr-osuszacz nie jest wymieniany regularnie, rosnąca zawartość wody w układzie doprowadzi do korozji wszystkich jego elementów. W następstwie tego procesu może dojść do znacznie zwiększonego zużycia układu i jego elementów. Może też dojść do zalodzenia zaworu rozprężnego, czego konsekwencją będzie uszkodzenie skraplacza i sprężarki.

 

Co ma wspólnego klimatyzacja z bezpieczeństwem jazdy?
Naukowe badania potwierdzają, że wraz ze wzrostem temperatury obniża s ię zdolność koncentracji, a organizm ludzki szybciej się męczy. Jednocześnie wydłuża się czas reakcji. To z kolei podnosi znacznie ryzyko wypadku. Klimatyzacja w samochodzie schładza wnętrze do przyjemnej temperatury, osuszając jednocześnie powietrze. Pasażerowie czują się dobrze. Dzięki temu szybkość reakcji i zdolność do koncentracji kierowcy zostaje zachowana przez dłuższy czas.

W jaki sposób wilgoć może dostać się do układu klimatyzacji?
Materiał, z którego wykonane są przewody elastyczne, wzmacniana włóknem syntetycznym mieszanka gumowa, nie ma jednorodnej gęstości. Przez miejsca o mniejszej gęstości czynnik chłodniczy absorbuje parę wodną z powietrza i jednocześnie sam wyparowuje. Większość starszych, mineralnych olejów służących do smarowania sprężarek to preparaty higroskopijne, które wzmacniają efekt wchłaniani a wody poprzez niejednorodności struktury materiału przewodów elastycznych.

Skąd się biorą różnice cenowe w usługach związanych z serwisowaniem klimatyzacji?
Różnice w cenach oferowanego serwisu czy kontroli układu klimatyzacji wynikają z zakresu przeprowadzonych prac. Używane powszechnie określenia "serwis", "kontrola", "czyszczenie" lub "test" nie są w jednoznaczny sposób zdefiniowane. Dlatego w niektórych warsztatach nie wykonywany jest pełen zakres czynności przeglądowych, co skutkuje korzystniejszą ceną usługi. Porównania ofert można dokonać tylko wtedy, gdy zakres robót oraz liczba wymienianych części jest identyczna.

 

    Co się dzieje podczas kontroli układu klimatyzacji?
  • Wypompowywany, oczyszczany i magazynowany jest czynnik chłodniczy
  • Wymieniany jest filtr-osuszacz (co dwa lata)
  • Układ jest przedmuchiwany suchym azotem pod wysokim ciśnieniem, dla usunięcia zanieczyszczeń stałych i wilgoci
  • Przeprowadzany jest wzrokowy przegląd wszystkich elementów, sprawdza się złącza, przyłącza i elementy ruchome, a także okablowanie i podzespoły sterowania i obsługi
  • Układ jest ponownie napełniany odpowiednią dla danej konstrukcji ilością czynnika chłodniczego
  • Sprawdzony i wymieniony (co rok lub 15 tyś. km) zostaje filtr kabinowy
  • Przeprowadza się test działania i kontrolę szczelności całego układu
  • Dokumentuje się wyniki wykonanych prac (więcej szczegółów z najdziecie w "Liście kontrolnej klimatyzacji")

 

 

 

Skąd się bierze zapach stęchlizny w kabinie samochodu?
Z biegiem czasu cząsteczki kurzu zatrzymane przez filtr wchodzą w reakcję z wilgocią z powietrza. Kiedy filtr jest zbyt stary może to prowadzić do powstawania przykrego zapachu. Bakterie, grzyby i inne mikroorganizmy osadzające się i gnijące na parowniku powodują powstanie zapachu stęchlizny oraz wywołują reakcje alergiczne u pasażerów. Regularna wymiana filtrów i regularna dezynfekcja parownika eliminują ten problem, a przede wszystkim zapobiegają jego występowaniu.

 

Dlaczego zaparowują szyby? Czy można temu zapobiec?
W chłodne i wilgotne dni powietrze zawiera dużo wilgoci, a pasażerowie wsiadający do samochodu wnoszą do niego jej jeszcze więcej na ubraniu i butach. Dodatkowo efekt ten jest pogłębiany przez oddychanie. Na szybach osadza się także woda parująca z mokrych dywaników. System klimatyzacji wysusza powietrze w kabinie, szybko oczyszczając szyby. Osuszanie można znacznie przyspieszyć zamykając dopływ powietrza do kabiny z zewnątrz (tryb zamkniętego obiegu powietrza). Po krótkim czasie należy wyłączyć zamknięty obieg powietrza, a dmuchawę ustawić na mniejszą intensywność.

 

Uwaga: samochody wytwarzane przez niektórych producentów automatycznie wyłączają układ klimatyzacji, jeśli temperatura zewnętrzna spadnie poniżej +4 st. C.

Dlaczego tak ważne jest, by używać klimatyzacji nie tylko w lecie?
Zaparowane okna to zmniejszona widoczność i ryzyko związane z bezpieczeństwem jazdy. Kiedy włączone jest razem ogrzewanie i klimatyzacja, powietrze ulega nie tylko podgrzaniu, ale i wysuszeniu (więcej szczegółów w sekcji "Dlaczego zaparowują szyby?"). Dzięki temu szybko przywracana jest pełna przejrzystość szyb i atmosfera w kabinie jest zdrowsza. Aby upewnić się, że w układzie klimatyzacji znajduje się wystarczająca ilość oleju, oraz że uszczelki zachowują swoje parametry, układ klimatyzacji musi być włączany przynajmniej na kilka minut tygodniowo także w zimie. Dzięki temu kierowca ma pewność, że klimatyzacja jest sprawna i przygotowana do intensywnej eksploatacji, gdy nadejdą ciepłe dni.

Czy używanie klimatyzacji powoduje zwiększenie zużycia paliwa?
Zwiększone zużycie zależy od typu zainstalowanego w samochodzie układu klimatyzacji, stanu technicznego pojazdu, temperatury zewnętrznej i przyzwyczajeń kierowcy. Kolejne kryterium to dbałość o serwisowanie i stan samej klimatyzacji. Postęp konstrukcyjny w przemyśle motoryzacyjnym jest w tej dziedzinie bardzo wyraźny. Istnieją już układy klimatyzacyjne z kompresorami o automatycznie regulowanej wydajności tłoczenia, które nie zawsze pracują z maksymalną mocą. Dziś wiele układów klimatyzacji wyposażonych jest w automatyczną regulację temperatury lub w pełni automatyczne systemy kontroli temperatury i przepływu powietrza. Te zaawansowane układy działają tak, aby zapewnić maksymalny komfort pasażerom przy minimalnym wzroście zużycia paliwa przez silnik. W ruchu miejskim zwiększone zużycie paliwa ma większą skalę niż podczas jazdy na szosie,W wyższych temperaturach zewnętrznych układ klimatyzacji musi wykazać się wyższą skutecznością chłodzenia, co w efekcie oczywiście prowadzi do wyższego zużycia paliwa. Jeśli przez całą podróż mamy włączoną klimatyzację, zużywamy znacznie więcej paliwa, niż to potrzebne. Dzięki efektowi „poklimatyzacyjnemu" układ można wyłączyć kilka kilometrów przed końcem podróży (więcej w sekcji „W jaki sposób używać klimatyzacji, by było to najbardziej efektywne?"). Jeśli w układzie nie ma wystarczającej ilości czynnika chłodniczego, efekt schładzania może być uzyskany tylko przez dłuższą i bardziej energochłonną pracę kompresora, co oczywiście zwiększa zużycie paliwa. Używanie klimatyzacji zwykle powoduje zwiększenie zużycia paliwa o 5-10 proc. Jest to wartość szacunkowa i względna. W gorące dni pojazdy bez klimatyzacji zwykle są eksploatowane z otwartymi oknami i/lub szyber-dachem. Efektem takiego wietrzenia wnętrza jest ogromny wzrost oporu aerodynamicznego jadącego pojazdu, do pokonania, którego silnik musi zużyć dodatkową ilość paliwa. Zużycie paliwa zwiększa się o porównywalną dawkę potrzebną do napędzania klimatyzatora.

Jakie koszty może spowodować awaria klimatyzacji?
Koszty naprawy w wielkim stopniu zależą od rodzaju awarii, typu pojazdu i samego układu klimatyzacji. Wymiana kompresora z mechanicznym uszkodzeniem wymaga także wymiany osuszacza oraz zaworu rozprężnego. Usunięcie wszystkich zanieczyszczeń (np. opiłków metalu) z klimatyzacji oznacza konieczność dokładnego wypłukania układu. Inaczej nie ma gwarancji, że system po naprawie będzie pracował poprawnie i długo. Wymiana parownika może być wyjątkowo skomplikowana, ponieważ wymaga demontażu i ponownego montażu deski rozdzielczej.

Po czym poznać, że coś złego dzieje się z układem klimatyzacji?
Zbyt mała ilość czynnika chłodniczego może być przyczyną słabego schładzania (patrz też „Dlaczego układ klimatyzacji musi być serwisowany?"). Zwiększone zużycie paliwa może być spowodowane przez zbył częste i zbyt długie włączanie się kompresora klimatyzacji . Hałas słyszalny tylko po włączeniu układu klimatyzacji jest zwykle powodowany przez kompresor lub zawór rozprężny. Stale zaparowane szyby to często oznaka zabrudzenia filtra kabinowego . Aby uniknąć poważnego uszkodzenia, kontrolę układu klimatyzacji należy zlecić fachowcowi.

Czy wyciekanie czynnika chłodzącego do kabiny samochodu jest szkodliwe?
Szkodliwe efekty wycieku czynnika chłodniczego do wnętrza kabiny samochodu są wyjątkowo mało prawdopodobne. Gdyby nawet nieszczelność (np. w parowniku) prowadzić miała do sączenia się czynnika do wnętrza kabiny, byłby to proces bardzo powolny. Stała wymiana powietrza w kabinie oznacza, że stężenie czynnika w powietrzu w kabinie opisać należałoby jako bardzo niskie. W pewnych sytuacjach jednak, jak długotrwałe użytkowanie pojazdu w trybie obiegu zamkniętego powietrza w połączeniu z gwałtownym wyciekiem, może przejściowo zagrozić zdrowiu pasażerów.

Jak długo trwa kontrola układu klimatyzacji?
Serwisowanie układu klimatyzacyjnego, który nie wykazują żadnych usterek, i do którego użytkownik nie zgłasza żadnych uwag, zajmie około 1 godziny. W tym czasie wszystkie czynność wymienione w "Liście kontrolnej klimatyzacji" zostaną prawidłowi przeprowadzone, a wyniki każdej czynności z listy opisane.

W jaki sposób używać klimatyzacji, by było to najbardziej efektywne?
O ile to możliwe, parkuj swój samochód w słoneczne dni w cieniu. Inaczej temperatura w jego wnętrzu może przekroczyć 60 st. C. Aby się pozbyć zastałego gorącego powietrza z kabiny, pozostaw przez chwilę otwarte drzwi przed rozpoczęciem podróży. Aby we wnętrzu jak najszybciej zrobiło się przyjemnie chłodno, zalecane jest ustawienie klimatyzacji i wentylacji na maksimum. Nawiew nie musi być skierowany bezpośrednio na pasażerów. Krótkie wykorzystanie trybu zamkniętego obiegu powietrza przyspiesza schładzanie. Otwarcie okien i szyberdachu przez pierwszych kilka minut jazdy daje efekt znacznie szybszej wymiany powietrza, a więc i szybszego schłodzenia kabiny. Należy unikać przeciągów. Ze względów zdrowotnych temperatura we wnętrzu pojazdu nie powinna być obniżana poniżej 22 st. C lub o więcej niż 7 st. C w stosunku do temperatury otoczenia.

Aby samochód się wysuszył i nagrzał, a okna odparował zalecane jest przed rozpoczęciem podróży włączenie klimatyzacji i skierowanie nawiewu na przednią szybę. Aby zapobiec wpadaniu do środka wilgotnego powietrza, od czasu do czas na chwilę można włączać tryb zamkniętego obiegu powietrza Zaleca się ustawienie dmuchawy i ogrzewania na maksimum Tryb zamkniętego obiegu powietrza musi być wyłączony krótkim czasie pracy. W większości przypadków można przełączyć nastawy na poziom średni, gdy tylko odparują okna. Można wówczas wyłączyć klimatyzację.

Uwaga: samochody niektórych producentów automatyczni odłączają układ klimatyzacji, gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej +4 st. C. W niektórych samochodach niemożliwe je jednoczesne włączenie klimatyzacji, nawiewu na przednią szyb i zamkniętego obiegu powietrza.

Tekst pochodzi z serwisu autoklimatyzacja.pl

PARTNERZY